Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

03 April 2018 | Vietnam, Sa Pá

Vandaag rijden we naar Sapa, 330km verderop, dus dat wordt een zeer lange busrit met slechts 2 korte stops. Half 6 de wakeup call en 7 uur vertrekken. Na anderhalf uur hadden we de eerste stop. Suzanne drukte iedereen op het hart om 25 minuten later bij de bus te zijn, ook de chauffeur, bijrijder en gids. Iedereen was op tijd behalve de chauffeur. Die zat nog rustig te eten.

De 2e rit zou ongeveer 2 1/2 uur duren en Suzanne vertelde enkele verhalen.

Als je een trouwerij tegen komt brengt dat ongeluk, maar een begrafenis
brengt juist geluk.
Wij zijn veel trouwerijen tegen gekomen, dachten wij, maar dat was alleen maar voor de trouwfoto’s die een hele dag in beslag namen en er werd verschillende keren van outfit gewisseld (dat konden ze huren)
De bruiloft echt er was meestal pas over 3 maanden.

Meestal noemden ze het een kleine bruiloft als er 150 gasten waren. Normaler was tussen de 500 en zelfs 1000 gasten. Iedereen werd uitgenodigd, familie, vrienden, buren, relaties van iedereen enz enz. De gasten berekenden hoeveel zij ongeveer gegeten en gedronken hadden en deden dat geld in een envelop met hun naam erop in een giftbox. De familie en rijkere mensen gaven meer. Zo kwam het nieuwbakken echtpaar niet op hoge kosten.
voordat het echtpaar gaat trouwen moeten ze eerst naar de waarzegger, die bepaalt of je bij elkaar past en de trouwdatum.
Vrouwen die getrouwd zijn in het jaar volgens de Chinese kalender de tijger mogen niet trouwen in Vietnam omdat ze teveel macht hebben over de man.
Daarom zal een Vietnamees ook nooit trouwen met een westerse vrouw en zeker niet met een Nederlandse.Zeker door een reclame van Campina, waarin ze vermelden dat dit melkproduct zo sterk is als een Nederlandse vrouw.
kinderen hebben is hier erg belangrijk, maar ze hebben hier een twee kinds politiek en als je hier van afwijkt en je werkt bijv bij de overheid dan kan je hiervoor een boete krijgen of ontslagen worden.

Om ongeveer 14:00 uur waren we in de buurt van Sapo en stapte Gerard en nog twee anderen echtparen uit voor een zware bergwandeling van 8 a 9 km.
Therese ging later uit bus met overige reizigers voor een lichtere en kortere wandeling van ongeveer 4 km.
Het weer was heerlijk om te wandelen tussen de 25 en 30 graden en bewolkt.
Sapa is een klein stadje in het noord westen en ligt tegen de Chineze grens.
Het ligt op een hoogte van 1650 meter en heeft een koel klimaat in de winter kan het er vriezen en ook valt er sneeuw.
Er wonen diverse bergvolkeren waarvan de zwarte Himong bevolking het belangrijkste is en de Dau bevolking.
Beide volkeren hebben prachtige klederdracht en verven hun kleding met verf van de indigo plant .
Ze wonen in eenvoudige huizen van hout ( soms niet meer dan een hutje)en leven van de rijstbouw ( maar 1 oogst per jaar vanwege het koele klimaat).
Verder wat mais en groente gewassen en soms varkens.
Tijdens de Vietnam oorlog verdienden ze veel geld aan de opiumteelt. De overheid probeert dit in de hand te houden maar rijke Vietnamezen kopen nu weer veel drugs, waardoor de teelt weer toenemen. Op het het bezit en handel van drugs staan zware straffen, zelfs de doodstraf. De bevolking hier gebruikt heel veel sake.
Een metrolijn rijdt hier ook naar de kabelbaan voor de hoogste berg van 3140 m hoog (Fransjipan).

We hebben allebei genoten van de wandelingen en door de vele mooie vergezichten met rijstvelden en groentegewassen en de traditionele bevolking die we tegenkwamen.
Aan het einde van de wandeling werden we door busjes terug gebracht naar het hotel.
Het was toch voor velen best een zware tocht, de lange en de korte tocht. Gerard was om half terug in het hotel en Therese om 5 uur.
Na een warme douche en eten gaan we vroeg slapen. Morgen staan weer wandelingen op het programma.
Diner om 19.00 uur in het hotel.
Heel mooi hotel maar heel veel trappen naar de etages.

• 03 April 2018 - 17:59

Lineke:

Wat een vakantie!! Ik word al moe van het me voorstellen, hoe het allemaal ging! Maar wel fantastisch en iets wat niemand jullie meer afneemt!

• 03 April 2018 - 18:07

Monique (Scheveningen):

Iedereen zal het met mij eens zijn........wat een bikkels zijn jullie!!!
    Niet één dag, niet twee dagen neeeeeeee elke dag pfffff.
    Jullie zien wel veel en mooie foto's dus dat is dan een "goedmakertje".
    Veel plezier nog, knuffie

• 03 April 2018 - 23:11

Ans:

Top weer het verslag !!En heb je toch geoefend voor de vierdaagse ha ha !!
    Mooie foto's weer !!!

En idd bikkels zijn jullie
    Liefs en groetjes van Ans en JKP