Ho Shi Minh Citytour - Reisverslag uit Ho Hin Dam, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Ho Shi Minh Citytour - Reisverslag uit Ho Hin Dam, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Ho Shi Minh Citytour

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

21 Maart 2018 | Vietnam, Ho Hin Dam

Ho Shi Minh wordt ook wel het Parijs van het orient genoemd.
Daardoor zie je heel veel franse gebouwen in de stad omdat Vietnam een franse kolonie was. In 1954 werd het land onafhankelijk en 1956 werd het land gesplitst in noord en zuid Vietnam. Deze stad heette voor 1975 Saigon.
Ho Shi Minh City is een grote stad met ongeveer 10 miljoen inwoners. Op de weg zie je ontzettend verl scooters en als het druk is rijden ze gewoon over de stoep en toeteren naar de voetgangers alsof wij in de weg lopen. Het oversteken van een straat was meestal heel hachelijk voor ons. We gebruikten de zebrapaden maar dan nog reden de auto’s en de scooter’s gewoon door. Het enige wat je kon doen om toch de straat over te steken was om je arm omhoog te doen en een stopteken te maken en dan op hoop van zegen gewoon doorlopen.
Vandaag hebben we een stadstour gemaakt en de eerste stop was de Van Phat Pagode. Deze is gebouwd in 1890 door de chinezen en bezit 11000 boedha’s. Er stonden ook urnen van overledenen.
Het was een bijzondere pagode van 4 verdiepingen waarbij de bovenste verdieping het mooiste was omdat alle wanden kleine boeda’s in een soort letterbak hadden.

Stop 2 was het oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog van 1965 tot 30 april 1975. Het is een museum vooral bekeken door de bril van de noord vietnamezen omdat die de wreedheden die de amerikanen begaan hebben laten zien. Maar ook de Vietcong was schuldig aan alle wreedheden.
Het was voor ons best heftig met name de gevolgen van het ontbladeren met dioxine. De gevolgen waren dat veel mensen kanker kregen en baby’s misvormd geboren werden, ook lang na de oorlog. Op het hoogtepunt van de oorlog in 1968 waren ongeveer 550000 amerikanen gelegerd in Vietnam.
We hebben daarna koffie gedronken.

Stop 3 was een korte stop voor het paleis van de hereniging. Hier konden we niet naar binnen omdat een voormalig premier overleden was en er dagen van nationale rouw waren.
Van daaruit zijn we naar 2 gebouwen gegaan; het operagebouw en het Rexhotel.
Het Rexhotel werd tijdens de oorlog gebruikt door de amerikanen als persvoorlichtingsdienst. Hier werden de jounalisten ingelicht over de Vietnamoorlog. Al spoedig smalend het dagelijks leugenuurtje genoemd.:
Daarna hebben we van een heerlijke lunch genoten met diverse kleine gerechten.

De volgende stop was de Notre Dame en het postkantoor. Beide gebouwe stammen ook weer uit de franse tijd en waren prachtig om te zien.

Onze laatste stop was de Bentha market. Dit is een hele grote markt .

Teruggekomen in het hotel hebben we ons even opgefrist en zijn we 2 uur gaan lopen, oa naar het Hardrock Cafe, de Saigon rivier met mooie skyline en heiniken reclame en van daaruit naar het dakterras van het Rexhotel waar we een prachtig uitzicht hadden met een biertje en een koffie.

Toen moesten we ons haasten naar het hotel want om half 7 zouden we met de groep gaan dineren. Wederom heerlijk heerlijk.
Met nog 2 stellen hebben we nog ff wat gedronken.
Het was een drukke dag maar we hebben enorm genoten van deze mooie stad.

Morgen vertrekken we om 9 uur richting mekon delta.

• 21 Maart 2018 - 17:33

Tashaa:

Lekker druk bezig weer :)
    Veel plezier en voorzichtig met oversteken. Ik mis wel de “kiekjes”?!

X

• 21 Maart 2018 - 17:44

Monique (Scheveningen):

Hoi hoi,
    Het wordt voor jullie dit jaar geen Vierdaagse want als jullie in dit tempo doorgaan dan zijn jullie tot aan de knieën afgesleten pffff!!!!!
    Veel plezier verder.
    Knuffie

• 21 Maart 2018 - 17:56

Barbara :

Wat leuk weer om dit allemaal te lezen,zeker omdat we daar ook geweest zijn.
    De Mekong delta heeft diepe indruk op ons ,erg interessant.
    Geniet maar lekker
    Liefs Bar en Fred

• 21 Maart 2018 - 18:14

Gerard En Therese Verschuuren-van Oudenaren:

Morgen komen de kiekjes hoop ik. Het wil niet lukken

• 21 Maart 2018 - 20:57

Lineke:

Fantastisch allemaal!
    Geniet van elk moment! En maak veel foto's
    Liefs
    Lineke