Halong Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

31 Maart 2018 | Vietnam, Hạ Long

Vandaag weer om 6 uur op want er staat ons een lange busreis te wachten naar het hoogtepunt van onze Vietnamreis, de Halong Bay. Hier komen jaarlijks miljoenen toeristen naar toe. Het is een gebied van 1500 vierkante kilometer met prachtige rotsformaties in zee. Er zijn 1969 eilandjes. De legende zegt dat het ontstaan is door een draak die met zijn staart in het water spartelde. Halong betekent neerdalende draak.
We gingen een boot op en kregen daar een lunch. De trip duurde 4 uur en we hebben enorm genoten van dit prachtig natuurschoon. De haven lag vol met schepen en zelfs cruiseschepen waren er veel.
Halverwege zijn we uitgestapt bij de Sung Sot Cave, ook wel de verrassingsgrot genoemd. De grotten waren echt schitterend en ruim van binnen. Er zijn stalactieten in de grot in de vorm van de linga (in een eerder verhaal verteld).
Tot 2 jaar terug waren de trappen en paden niet zo goed maar nu heel goed te lopen. Om de grot te bereiken moest je vanuit de boot 150 treden omhoog en binnen in de grot waren ook vele treden naar beneden en naar boven. Wat je op dat moment dat je daar bent en je nietig voelt bij zoiets moois is niet in foto’s uit te drukken. Dat moet je zelf ervaren.
Er worden nog steeds nieuwe grotten ontdekt in dat gebied.
Het toerisme neemt zo enorm toe dat ze bezig zijn hier een speciaal vliegveld aan te leggen en een pretpark, dit speciaal voor de Halong gangers uit Azië om het vliegveld in Hanoi te ontlasten.

Op de terugweg met de boot zagen we een rotspartij dat leek op 2 vechtende hanen. Dit staat ook op het stadsembleem. Om 4 uur waren we weer terug bij de kade en stapten in de bus. Wij hebben ontzettend veel geluk gehad met het weer want bij mist of veel wind ging het niet door. We hebben overigens de hele reis geluk gehad met het weer.

Tijdens de ritten vertelde Suzanne altijd veel en nu ook. Ze had heel veel moeite om de taal te leren en denkt dat het haar ook nooit zal lukken omdat elke woord wel meerdere betekenissen kan hebben; dat kan wel oplopen tot 6 verschillende betekenissen. In dit wordt bepaald door de toonhoogte waarop je iets zegt. De toonhoogte wordt voor ieder woord aangegeven met tekens boven dat woord. Zo kan het woord Ma de volgende betekenissen hebben: paard, graftombe, moeder, welkom, geest. Ook vertelde ze hoe de namen hier opgebouwd zijn.
Eerst de achternaam, in het midden een naam die aangaf van welk geslacht je was en een voornaam. Dat betekent dat de voornamen niet geslachtsbepaling zijn maar dat de Middenlaan of je een vrouw of een man bent door het woordje Tie (vrouw) of Van (man).
Mannelijke voornamen hebben een betekenis van krachtig en vrouwelijke voornamen lief, bloemetje of zo.
De meeste achternamen zijn Nguyen, wat betekent keizerlijk, en is afkomstig van de Cham Dynastie. Vietnam kent geen lidwoorden en meervoud.

Onze buurman heet Nguyen en misschien is hij ook van keizerlijke afkomst. Klopt dat Tan.

We zijn in het hotel gaan eten en zitten nu dit verhaal in de bar op de 21e etage te schrijven. Een bandje speelt, beetje moeilijk om ons te concentreren.

Allemaal heel prettige paasdagen gewenst.

• 31 Maart 2018 - 19:38

Sofie:

Hallo,
    Wij zijn de kleinkindjes van Claude en Marijke uit jullie reisgezelschap (Noah en Maya). Superleuk dat wij nu ook kunnen meevolgen hoe goed jullie het wel stellen!! Leuke verslagen en mooie foto's!
    Doe je vele groeten aan onze oma en opa van Noah, Maya, Dieter en Sofie?

Nog veel plezier in Vietnam!

• 31 Maart 2018 - 23:13

Ria:

Hoi lieverds....wat een mooie verhalen schrijven jullie.
    Hele mooie foto's ....voor jullie ook fijne paas dagen

• 02 April 2018 - 15:25

Ans:

Dat zal wel een beleving geweest zijn in die grot !!Niets voor mij helaas met mijn fobie voor onder de grond attracties !!Wel weer mooie foto's !!
    Liefs en groetjes van Ans en JP

Rusten ook hoor !!