Naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Naar Hanoi

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

01 April 2018 | Vietnam, Hanoi

We mochten vandaag uitslapen, half 9 weg.
Peter deelde in de bus paaseitjes uit.
Vandaag gaan we naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.
Het wordt weer een flinke busrit.
Hier is het 16 februari. Zij werken volgens de maankalender van de Chinezen. Hier is het op onze 16 februari nieuwjaar.
Een maand heeft 26, 27 of 28 dagen. Dan komen ze niet altijd uit en doen 1 maand gewoon over bijvoorbeeld 2 x juli.
Vietnamezen vieren van oudsher hun verjaardag niet.
De jongeren nu wel.
Ze vieren wel hun overledenen met offers, eren van de ouders, eten met de hele familie.

Hier is het zo dat de vrouw luistert naar haar man en als die overleden is is de oudste zoon de baas. Heeft ze geen zoon dan neemt de schoonzoon de taken over.
Familiegrond blijft in de familie en wordt niet verkocht.

In het zuiden van het land ga je naar je definitieve laatste rustplaats als je overleden bent.
In het noorden wordt je begraven en na 3 tot 5 jaar wordt het opgegraven. De botten worden schoongemaakt en ergens anders herbegraven. Een van de theorieën is dat de vietnamezen heilig geloven in het hiernamaals en de overledenen moet een goede plek hebben. Wel in de buurt , kan in een rijstveld zijn of op het erf.

Gezondheidszorg.
We rijden in een communistisch land. Politiek is het communistisch maar economisch is het kaptalistisch.

Als je ziek bent ga je eerst naar de apotheek.
Als je naar het ziekenhuis of arts moet betaal je geld om sneller geholpen te worden. Corruptie.
Er is wel een verzekering maar is niet verplicht. Als je een dure behandeling nodig hebt gaat de familie met de pet rond om voor die persoon te betalen. Familie zorgt voor elkaar.
De ziekenhuizen en artsen zijn hier goed maar niet bij staatsziekenhuizen.

Als je naar de tandarts moet lig je met vele patienten op een rij met een schot ertussen.
2 uur bezig kostte ongeveer 28 euro

Weinig voorzieningen voor de Agent Orange slachtoffers.

Families zorgen voor elkaar, soms 4 generaties in 1 huis.

We hebben een koffie en plasstop bij een winkel opgericht door een organisatie die zorgt voor oa de agent orange slachtoffers

Nu nog 2 uur rijden naar onze lunch en het museum van etnologie. Verschillende etnische groeperingen en hun huizen kun je daar zien. Er was ook een restaurant bij maar ze zeiden meteen dat de keuken gesloten was of dat je 3 kwartier moest wachten omdat er teveel clienten waren.

Sommige huizen, vooral nieuwbouw, zijn ontzettend smal en lang. Ik denk dat ze tussen de 3 en 4 meter breed zijn.

Omdat het pasen is trakteert Suzanne ons op een soort cakeje met marshmallow en in chocolade gehuld. Ze kon met geen mogelijkheid paaseitjes vinden hier.

Samsung heeft hier een grote fabriek met 10000 werknemers.

Alle fabrieken ( kleding, schoenen,electronica enz) produceren uitsluitend voor de export.
Opwekking van energie is hetzelfde als in Nederland; krachtcentrales, kolen centrales; alleen windmolens en zonne-energie staat nog in de kinderschoenen. Ze zijn begonnen met de bouw van een kerncentrale maar na de ramp in Japan zijn ze daarmee gestopt.

In het begin van de 11e eeuw is Dai La gesticht, een oude stad aan de rode rivier, het huidige Hanoi. Er was een oprijzende draak Tan Long volgens de legende. Er wonen 8 miljoen mensen in Hanoi. De centrale plek is het Hoan Kiem meer, aan de overkant van de oude stad. In de avond heerst er een gezellige sfeer met veel jeugd in autootjes en scootertjes en overal eettentjes. Aan de overkant van het meer ligt de oude wijk en elke straat had zijn eigen ambacht, bv de tingieters waren gevestigd in de Tinstraat, de makers van bamboemanden in de Bamboemandenstraat enz.

Rode rivier delta ontspringt in China en stroomt bij Hanoi in de golf van Tonkin.
In vietnam wonen de Kimh (vietnamezen) en nog 53 andere etnische groeperingen.
Vanavond zijn we naar het meer gelopen en hebben daar aan het water wat gedronken en genoten van de gezellige sfeer.

Teruggelopen richting het hotel en bij een mall pizza gegeten, overheerlijk, en bij Heighlands koffie gedronken. Theo, Ans, Annelies en Marcel kwamen er gezellig bij.

• 01 April 2018 - 22:08

Peggy:

Hard werken die vakantie's van jullie! Onwijs mooie foto's en verslagen. Fijne paasdag. Zie jullie over een kleine week. Dikke kus! Peg

• 02 April 2018 - 23:15

Tasha:

*streept Vietnamese rijst van het boodschappenlijstje*

• 03 April 2018 - 00:29

Therese:

Waarom Tasha? Is eel lekker hoor.

De boodschappen aan oma’s en opa’s in de groep heb ik doorgegeven .
    Leuk dat familie en vrienden van onze medereizigers de site ook lezen.

Ja Ans, wij genieten volop!!!