Terug naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Terug naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Terug naar Hanoi

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

05 April 2018 | Vietnam, Hanoi

Vanmorgen om 8:00 uur vertrokken voor een busrit van 6 uur naar Hanoi, waar we morgen weer terug gaan met het vliegtuig naar Nederland.
We zouden na 2.5 uur een tussenstop maken, maar nadat we een half uurtje onderweg waren stopte de bus echter al en rende de gids naar buiten en ging weer pal naast de bus plassen, dat duurde wel zolang dat zelfs de buschauffeur begon te toeteren tot grote hilariteit van onze reisgenoten.
Deze jongen is echt niet geschikt om gids te zijn en onze reisleidster Susanne moet daardoor echt alles zelf regelen en dat doet ze heel erg goed.
Wij en onze reisgenoten hebben grote vraagtekens hoe deze jongen de baan als gids heeft gekregen want hij is absoluut niet geschikt. Het meest voor hand liggende is corruptie maar dat kan je natuurlijk niet hard maken, maar wij hebben zo onze twijfels.

In de bus vertelde Susanne als afsluiting van onze reis nog een indrukweekend verhaal over een meisje uit de Vietnam oorlog.
Phan Thị Kim Phúc (2 april 1963) ook bekend als Kim Phuc of ook wel als het "napalmmeisje", werd bekend doordat zij als 9-jarige naakt met napalm op haar lichaam te zien was op de bekendste foto uit de Vietnamoorlog. De foto haalde wereldwijd de voorpagina's van kranten en droeg hierdoor bij aan het groeiende verzet tegen de oorlog die hiermee een gezicht had gekregen. Degene die de foto nam, Nick Ut, heeft er de Pulitzer-prijs en World Press Photo mee gewonnen.

De foto werd gemaakt op 8 juni 1972, nadat er een napalmaanval was geweest in haar woonplaats Trang Bang. Het dorp was gebombardeerd door een Zuid-Vietnamese bommenwerper om vermeende strijders van de Vietcong te verjagen. Ze vatte zelf vlam door de napalm, waardoor haar kleren verbrandden. Zonder kleren rende Kim de hoofdweg bij Trang Bang op, waar zij werd vastgelegd op de foto. De fotograaf, Nick Ut, bracht haar vervolgens met de auto naar een ziekenhuis. Als gevolg van de napalm liep zij derdegraadsverbrandingen op aan haar rug en haar armen. Ruim een maand verkeerde ze in kritieke toestand. Ze kreeg bloedtransfusies en huidtransplantaties. Ze heeft een jaar in een Vietnamees ziekenhuis gelegen, is in 1984 in Duitsland geopereerd en ondervindt nog steeds gezondheidsproblemen.
Op de terugreis van haar huwelijksreis van Cuba naar Moskou verliet Kim met haar man het vliegtuig tijdens een tussenlanding in Canada. Kim en haar man vroegen politiek asiel aan en wonen sindsdien in Canada, waar Kim haar eigen stichting heeft opgericht: Kim Foundation. Een organisatie die kinderen helpt, die slachtoffer geworden zijn van oorlogen. Op 10 november 1994 werd Kim Phuc uitgeroepen tot Goodwill Ambassadeur voor UNESCO.

Iedereen in de bus was natuurlijk diep onder indruk van dit verhaal, zeker omdat iiedereen zich deze foto nog kan herrinneren

Om 14:00 uur waren we in het hotel en hebben we ons lekker opgefrist en zijn toen lekker koffie gaan drinken met een gebakje bij heighlands ons favoriete koffie adres in Vietnam.
Hier raakte weer behoorlijk in gesprek met een aantal reisgenoten over onze reiservaringen van de afgelopen 2.5 week.

We moesten ons haasten want om half zeven vertrokken voor ons afscheidsdiner in een prachtig authentiek Vietnamees restaurant.
Het eten was weer geweldig en Peter gaf een toespraak namens de groep waarna iedereen persoonlijk Suzanne bedankt met envelop met geld.
Annelies en Marcel zijn vandaag 35 jaar getrouwd.
Ze hebben ons getrakteerd op het toetje en Suzanne kreeg een engelfiguur met 28 sterren erop. Ze noemde ons altijd engeltjes omdat we alle dagen geluk hadden met het weer.
Bij terugkomst bij het Hotel zijn we met zijn allen nog koffie gaan drinken bij het eerder genoemde koffie adres.

• 05 April 2018 - 18:48

Tasha:

Nou, het was me een boel leeswerk maar ik heb het gered. Ik ben weer helemaal bij en op de hoogte van jullie reis. Leuk allemaal. Nog ff en dan zitten jullie weer thuis voor de buis. Ik heb voor jullie thuiskomst mooi weer besteld zodat jullie wat kunnen acclimatisseren en de kat wacht vol spanning op zn metgezellen.
    Goede reis terug alvast en tot zaterdag X

• 05 April 2018 - 18:57

Lineke:

Ik wens jullie allemaal een goede thuis reis!
    Tot ziens in Nederland.

• 05 April 2018 - 19:24

Barbar :

Weer een prachtige reis, die kunnen ze jullie niet meer afpakken
    Was weer erg leuk om alles te lezen
    Goede reis terug

• 05 April 2018 - 20:02

Judith En Erik:

Hoi Therese en Gerard,
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, mooie verhalen!!
    Goede terugreis,
    groet, ook van Erik, Judith

• 05 April 2018 - 20:46

Ans:

Jeetje is het al weer voorbij bijna ??Wat gaat de tijd hard !!Heb genoten van de verhalen en foto's !
    Wens jullie een hele goede terug reis

Liefs en groetjes Ans en JP

• 05 April 2018 - 22:53

Lien:

Geweldig zo'n prachtige reis met al die foto's
    In Holland wordt het beter weer volgens de weerberichten kan het 1 dag ongeveer 20 graden worden
    Ik wens jullie een goede reis terug naar Holland
    Liefs en groetjes
    Lien