Boot-en fietstocht Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Hin Dam, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Boot-en fietstocht Mekong Delta - Reisverslag uit Ho Hin Dam, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Boot-en fietstocht Mekong Delta

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

23 Maart 2018 | Vietnam, Ho Hin Dam

Vanaf het hotel was het ongeveer 10 minuten rijden naar de kade waar een bootje voor ons gereed stond en wij de Mekong op gingen.

Ben Tre is de cocosnoot regio van Vietnam. We varen op de Mekong. Langs de kant staan bomen in het water om de golfslag te breken en de kade te beschermen. Overal staan visfuiken.
Langs de kant ook watercocospalmen.
Ze hebben een bruine vrucht met allemaal uitstulpingen. Van de bladeren maken ze daken (nadat ze gedroogd zijn). Elke 6 jaar moeten ze wel het dak vernieuwen. Het voordeel van palmbladeren is dat het koeler in huis blijft dan met zinken golfplaten.
Het blad wordt ook gebruikt voor palmpasen voor de versiering van alles oa boten.

Na ongeveer een half uur varen bezochten wij een cocosfabriek.
Daar maken ze van de cocosnoten oa snoepjes, hele sterke cocoswijn en snuisterijen. Van de cocoswijn mochten wij proeven maar het smaakte niet naar Coco’s maar gewoon naar alcohol. We kregen te zien hoe de fabricage van snoepjes ging waarbij alles met de hand ging, zelfs het stuk voor stuk inpakken van de snoepjes. Dit inpakken ging in een razendsnel tempo. We hebben zelf een muziekinstrumenten gekocht van Coco’s en pollepels. Daarna zijn we verder gaan varen en stapten we uit bij een markt waar ze voor onze begrippen vieze dingen verkochten oa hersenen, ingewanden, varkenskoppen en levende kikkers. Daarna gingen we lopend naar een lokale familie waar we te gast waren. We kregen daar thee en lekkere vruchten. Ook lieten ze zien hoe ze de matten weefden van lang gras. Ruim 4 meter lang en 2 meter breed en daar deden ze met zin tweeën 3 uur over. Dat werd door midden geknipt en een oudere man werkte de matten af met een biesje.
Daar na zijn we gaan lopen naar onze fietsen over een leuk paadje en huizen.
Overigens begraven de mensen hun overledenen op hun erf of midden in hun rijstvelden of zo.
We gingen fietsen over paden met een haag van cocospalmen en een leuk dorp naar ons lunchadres. Hier hebben we heerlijk geluncht en op het menu stond olifantsoren, een delicatesse in Vietnam. We hadden geen idee wat het zou kunnen zijn maar ineens stonden er gebakken vissen op onze tafel in een houder. Dat was nou het olifantsoor. Het smaakte heerlijk en we kregen ook verse Vietnamese loempia’s die we zelf moesten rollen nadat ze het ons hadden voorgedaan. Vervolgens zijn we gaan lopen naar de roeiboten die al lagen te wachten maar Therese kon daar niet in zitten. Was veel te laag. Susanne onze reisleidster ging met 3 anderen in een soort van tuktuk terug naar de kade waar de bus zou wachten. De rest ging in de roeiboot en stapten over in een grotere boot.
Aangekomen bij de bus was het weer 2 1/2 uur rijden naar het vliegveld in Ho Shi Minh. We zouden om half 7 vertrekken naar Midden Vietnam, de stad Danang. Op het vliegveld hebben we een heerlijke Wopper gegeten.
Helaas geen internet.

• 23 Maart 2018 - 16:55

Lineke:

Wat mooi al die foto.s
    Ik geniet ervan en kijk elke dag zo vlug mogelijk of er al een berichtje is!
    Blijf heerlijk genieten !

• 23 Maart 2018 - 17:18

Gerard En Therese Verschuuren-van Oudenaren:

Anita helaas heeft jong oranje op zijn broek gekregen, maar ik denk dat je even veel genoten hebt van Lucas.

• 23 Maart 2018 - 17:26

Gerard En Therese Verschuuren-van Oudenaren:

Lieneke dat doen we zeker en morgen weer een geweldig programma

• 23 Maart 2018 - 18:30

Hans En Ymke:

Het is weer een ervaring die jullie erbij krijgen bij al die andere vakantie ervaringen!
    Wanneer gaan jullie reisboeken schrijven? Met de prachtige foto's en de uitgebreide beschrijvingen van geschiedenis en informatie.
    Weer een feestje om te volgen! Dank jullie wel en geniet van alles wat er nog komt!
    Groetjes,
    Hans en Ymke

• 24 Maart 2018 - 05:52

Tashaa:

Olifantsoren.....? Really?? :’(

• 24 Maart 2018 - 08:54

Ans:

Pracht reisverslag weer!!Wat een belevenis allemaal!!
    Ik schrok even van die olifantsoren ha ha maar het bleek dus vis te zijn !!
    Nou swaatje en schonesissie geniet van alles !!

Hier gaat gewoon volgende week weer de winter weer verder bahhhhhhhhhhhhh!!

Liefs en groetjes Ans en JP