Cham-koninkrijk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Cham-koninkrijk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Cham-koninkrijk

Door: Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

25 Maart 2018 | Vietnam, Da Nang

Zondag maar van uitslapen was geen sprake.
De verhalen zijn een beetje lang maar wij schrijven het ook voor onszelf op. Vaak weten we niet meer wat we de vorige dag hebben gedaan en jullie weten dat wij altijd een fotoboek maken waar we de verhalen en de reacties ook in verwerken. Vietnam heeft een enorme geschiedenis en we zullen heus wel eens vergeten iets te vertellen, maar zie het in grote lijnen. Niet verplicht te lezen; zoals ik al zei doen we het ook voor onszelf.

Als eerste staat op ons programma een excursie naar My Son, ooit het grootste heiligdom van het Cham-koninkrijk. Dit licht in Centraal/Zuid van de 2e tot de 15e eeuw. Bevolking was van India, China en Maleisië. Ze leefden van de visserij, landbouw en piraterij. Daar waren de vrouwen de baas en zij bepaalde met wie ze wilde trouwen. Als ze trouwden dan kwam de man met zijn bruidsschat naar haar familie.Dit was rond de 14e eeuw. Eigenlijk was de Myson overwoekerd door het oerwoud maar de Fransen hebben het weer gevonden in de 19e eeuw.
Er waren hier verschillende geloven. De islam en boeddhisten. Er waren 2 soorten boeddhisten. De Chinese, het meest eenvoudige en die van de vele afgoden oa Brama, Visnu en Shiva.

Van de 73 tempels die er waren zijn er door de oorlog vele platgebombardeerd. Overal zag je kogelgaten en de bominslagen. Gelukkig zijn er beelden overgebleven die nu in verschillende musea staan.
Voor jullie is het gewoon een hoop stenen maar wij vonden het interessant.
Je zag daar ook beelden van de Linge (het mannelijk geslachtsdeel) bovenop de Yoni (het vrouwelijk geslachtsdeel). Men geloofde als met via de Linge water naar beneden liet stromen dat onder Yoni terecht kwam zij geluk en voorspoed zouden hebben als ze zichzelf daarmee zegenden.
Na een tijd rondgelopen te hebben kregen we een voorstelling van een Vietnamees gezelschap met dans en zang. Erg mooi.

Om 11.45 gingen we naar Danang, de 3e grootste stad van Vietnam. Daar hebben we eerst heerlijk geluncht.

Na de lunch bezochten wij het Cham museum. Hier zagen we dat ze toch wel het een en ander hebben kunnen redden aan beelden. De ruïnes worden overigens gerestaureerd.
Ook konden we aan de overkant even de drakenbrug bewonderen. Dat was een lange brug in de vorm van een draak. Helaas was de kop niet zo goed zichtbaar vanaf deze kant van het water.

Ons laatste uitstapje is naar de 5 marmeren bergen die 5 elementen voorstellen n.l. vuur, water, hout, metaal en aarde.
Wij gingen met een lift naar boven. Er was een tempel waarin gebeden werd en er waren heel veel boeddha’s te zien. Op het plein liepen een paar hanen en eentje vloog in de boom en begon te kukelen. Grappig om te zien.

We gingen een paar treden naar beneden naar een grot, boedhistische tempel.
Waarschijnlijk is hier het schaken uitgevonden (zie foto). Van bovenaf kregen ze licht. Er waren nog meer inhammetjes met beelden, versiering en wierook.

Gerard en ik zijn met een groep naar beneden gelopen en de rest met de lift.
Terug naar het hotel en om half 7 gaan we eten.

• 25 Maart 2018 - 13:08

Lineke:

Het is weer heel bijzonder!
    Is het erg warm daar ?
    In ons landje is het nu redelijk goed toeven.
    Geniet verder ! Gr lineke

• 25 Maart 2018 - 13:49

Ans:

Hoi luitjes weer een goed reisverslag!!Maar moest wel lachen om de foto's de meeste zijn op zijn kop of scheef ha ha heb een stijve nek gekregen hi hi !! Geeft niet want ze waren mooi !!

geniet ze !!
    Ans en JP

• 25 Maart 2018 - 14:18

Therese:

Zal ze straks omdraaien Ansje. We zijn nu in een restaurant en de telefoon is te klein. Op de Ipad straks

• 25 Maart 2018 - 20:46

Ans:

Doe maar rustig hoor meissie in dei warmte ha ha !!!!!

• 26 Maart 2018 - 00:05

Lien:

Wat een schitterend reisverslag

iedere dag zeer actief in de hitte !!!!! Petje af !!!

groetjes Lien