Citadel Hue - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Citadel Hue - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Citadel Hue

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

27 Maart 2018 | Vietnam, Da Nang

Hue
Om half 9 vertrokken we naar de citadel van Hue. Het terrein is ongeveer 520 ha groot, 520 voetbalvelden, en wordt omgeven door een 8 meter hoge en 20 meter dikke muur van stenen en aarde.
In deze muur zijn 10 grote poorten aangebracht die elk voorzien zijn van een wachttoren. De citadel behoorde tot de Nguyen dynastie van 1802 tot 1945. Er hebben 13 keizers gewoond waarvan de laatste 2 heel kort. De citadel bestaat uit 3 delen. Het eerste deel was de keizerstad. Daar waren tal van paleizen, tempels en bloementuinen. Wij gingen door de zuidelijke poort binnen, ook wel de Noen poort genoemd. Vanaf hier zag de keizer toe op officiële ceremonies en rituelen. Het belangrijkste regeringsgebouw in de keizerstad is het Thai Hoa-paleis. Hier hield de keizer iedere 2 maanden audiëntie met zijn hof, onder wie de mannelijke leden van de keizerlijke familie en de civiele mandarijnen (ambtenaren) en de militaire manderijnen.
Achter dit paleis ligt het laatste ommuurde deel van de citadel, de verboden purperen stad. Dit deel was uitsluitend bestemd voor de keizer en zijn familie.
Daar mochten geen mannen komen omdat de keizer daar heel veel vrouwen had en jonge meisjes vanaf 12 jaar en er precies werd bijgehouden met welke vrouw hij sliep en welke kinderen daaruit voortkwamen. De manderijnen zochten de meisjes uit maar ze werden niet allemaal gebruikt.
Alleen de eunigen (gecastreerde mannen) mochten daar komen. De 2e keizer Ming Mang had 100 vrouwen en 142 kinderen; hij is maar 54 geworden. Geen wonder!! Helaas is er van dit deel van de citadel niet veel meer over omdat dit deel gebruikt werd door de Vietcong als bunker voor de Amerikanen.
Men probeert via het Franse archief met behulp van Unesco erachter te komen hoe de gebouwen eruitzagen en deze daarna weer op de bouwen.

Daarna hebben we nog het keizerlijk theater bezocht en een museum.

In Hue komen de mooiste dames van het land voor, zegt men, omdat ze afstammelingen zijn van de vrouwen die de keizers hadden uitgezocht.
Het is ook nog een traditionele stad omdat de vrouw zorgt voor de familie van haar man.

Na een overdadige lunch zijn we gaan fietsen. Sommigen zaten op de fiets (Gerard o.a) en sommigen werden gereden door een driver met een cyclo (ik dus).
We reden door het achterland en kwamen door de oude stad. We hebben rijstvelden gezien, eendenfokkerijen, mensen die in de rivier de was deden, een man die met de hand rijst zaaide en een 400 jaar oude Japanse brug.
Het was weer een leuke volle dag.

Vanavond gaan we in een chique restaurant eten en gaan er met kleine busjes van het hotel heen. Het restaurant is ergens bij of in het citadel.

• 27 Maart 2018 - 13:08

Ans:

Weer zo een enerverende dag toppers !!
    Maar wel veel gezien dus !!
    Liefs en groetjes Ans en JP

• 28 Maart 2018 - 22:13

Lien:

schitterende foto's
    geniet verder van jullie vacantie !!!
    Groetjes
    Lien
    P.s. Er was storing op jullie reis verslag