Op weg naar Dong Hoi - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Op weg naar Dong Hoi - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Op weg naar Dong Hoi

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

28 Maart 2018 | Vietnam, Ðông Hà

Om half 9 met de bus vertrokken naar de Thien Mu pagode. Deze pagode werd de hemelse moeder genoemd omdat vrouwen die ongewenst zwanger werden hun zonen te vondeling legden bij de monniken. Deze kinderen groeiden op in de pagode en werden vaak monnik. Als ze wel hun eigen leven gingen leiden doneerden ze geld aan deze monniken.
In 1963 heeft een monnik van deze pagode zichzelf in brand gestoken tegen het regime van president Diem van Zuid Vietnam. Een foto stond in de kranten van toen en ook nu bij deze pagode met zijn auto. Het was wereldnieuws.

Daarna hebben we een boottocht gemaakt in een heel brede boot naar de graftombe van Minh Mang, de 2e keizer van die dynastie. De bouw van de tombe begon in 1840, een jaar voor zijn dood. In 1843 werd het door zijn opvolger voltooid. Hij wilde er een park van maken en achter in een heuvel worden begraven, omringd door water. Die heuvel is zo groot en achter slot en grendel en niemand weet waar hij met al zijn schatten begraven is. Het brengt ook ongeluk als je die zou proberen te vinden. Hij is maar 51 jaar geworden.

Daarna zijn we naar de gedemilitariseerde zone gegaan DMZ. Deze grens is vastgelegd in 1954 en vormde de grens tussen noord en zuid Vietnam.
We liepen over de brug en zagen de voormalige grens middels een witte streep midden op de brug.
Ook bezochten we een museum over wat zich daar afspeelde tijden de Vietnamoorlog.

Van daaruit zijn we naar de Vinh Moc tunnelstelsel gegaan. Eerst schuilden jarenlang tussen 1966 en 1971 600 mensen in de 2km lange netwerk van tunnels. In die periode zijn er ook 17 baby’s geboren. We zijn in een gedeelte geweest en dit was zeer indrukwekkend. We zagen diverse vertrekken zoals een badkamer, waterreservoir, wc, verloskamer en vertrekken waar 2 of 3 mensen konden slapen. Het gangenstelsel bestond uit 3 niveau’s, 8, 15 en 23 meter onder de grond. Het was een pittige tocht omdat je soms hoge treden had en ook uitgleed. Verschillende tunnels kwamen uit aan het strand en de mensen die daar woonden kwamen alleen in de nacht buiten om niet gezien te worden door de Amerikanen. De bouw van de tunnels heeft 2 jaar geduurd en alles werd gedaan met de hand.

Van daaruit was het nog anderhalf uur rijden naar ons hotel in Dong Hoi waar we 1 nacht verblijven.

- [ ]

• 28 Maart 2018 - 23:45

Ria:

Hoi lieverds wat een mooie foto's ...fijn dat jullie het leuk hebben ...niet veel rust gaan jullie dat nog wel nemen hihi het lijkt me best zwaar

• 29 Maart 2018 - 15:35

Lineke:

Indrukwekkend ! Als je dan na gaat dat die ondergrondse stad ook nog grotendeels plaats vond in de tijd dat we ,Therese en ik , op kostschool zaten!. Ik geloof ook nooit dat, dit aan ons onschuldige meisjes , verteld is
    Ik weet er weinig van in ieder geval.
    Mooie foto's weer!
    Liefs Lineke!

• 29 Maart 2018 - 15:49

BarbarA:

Weer allemaal erg mooi, dat gangenstelsel heeft heel veel indruk op ons gemaakt.
    Ook al de folter werktuigen.
    Nu geniet er nog maar van.
    Liefs Barbara

• 29 Maart 2018 - 16:18

Ans:

Pracht verhaal weer !!!En wat een druk programma weer !!

Foto's ook mooi weer !!

Liefs Ans en JP