Hoi Shi Minh route - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Hoi Shi Minh route - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Hoi Shi Minh route

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

29 Maart 2018 | Vietnam, Vinh

Hoi Chi minh route
We zijn naar een groot natuurpark gereden om de Phong Nha Cave te bezoeken.
We varen in bootjes naar de grot. In dit gebied zijn er 327 grotten. De grot waar wij in gaan is kilometers lang maar bij 600 meter moeten de bootjes omdraaien. Alleen kano’s kunnen nog verder.
De grotten zijn 450 miljoen jaar oud. Het was schitterend om te zien. In de druipsteengrot ontstaan Stalactieten en stalagmieten. Elke 100 jaar groeien ze slechts 1 centimeter aan. Het laatste stukje mochten we lopen waar ook veel moois te zien was.
De laatste grot is ontdekt in 2009 ontdekt en is tevens de grootste grot ter wereld. In 2005 werd de paradijsgrot ontdekt. Deze is 32 km lang en toegankelijk gemaakt voor bezichtiging. Er is een groepje van 5 daarheen gereisd met een gids.
Daarna zelf lunchen. Om 12.15 gaan we weer verder over de Hoi Shi Minh route.

Tijdens de oorlog was deze route dwars door de jungle en de noordvietnamezen brachten voedsel en materialen naar het front. De amerikanen ontdekten dat en vonden er het volgende op. Ze zetten stokjes langs de route en als er iemand langs liep kregen de amerikanen een signaal en bombardeerden daar. Op de gegeven moment hadden de nrd vietnamezen het door en verplaatsten de stokken naar plekken waar ze graag een bom hadden om de weg vrij te maken en renden dan hard weg.
Alles was hier plat gebombardeerd en je ziet nu veel huizen van houten planken gemaakt. Ook enkele van steen.

We rijden ongeveer 40 km langs de grens met Laos
Plasstop, niemand thuis
Stond wel een rijstkoker aan.

In het gebied waar we rijden zijn veel kerken.
De missionarissen kwamen hier in de 17e eeuw en ze hielpen deze arme mensen.
Na de Philippijnen heeft Vietnam de meeste katholieken van Azië.
Overal zie je kraters van bominslagen. Vaak vol water, daar gaven de boeren de gewassen water. Alles deden ze met de hand. Zaaien, oogsten en water geven.
Ze hebben veel thee-en koffieplantages alsmede rubberplantages.
Ze exporteren ook veel cashewnoten, rijst, houten meubels, koffie, thee enz.

In vietnam is er ook een spoorlijn van noord naar zuid maar die trein kan niet harder dan 50 km rijden omdat de spoorbaan maar 90 cm breed is.
Langs de hoi shi min route zijn er ook slagbomen voor vrachtwagens omdat er illegaal gekapt hout en wilde dieren worden gesmokkeld.

Anderhalf uur rijden naar Dong Loc
Strategisch punt.
Er zou een belangrijk transport over de Hoi Shi Minh route komen.Vrijwilligers maakten de weg vrij hiervoor. Er kwam een Amerikaanse bommenwerper over en
10 meisjes tussen 17 en 22 jaar konden op tijd in de schuilkelder komen maar er kwam een bom bij de ingang terecht. Alle meisjes waren overleden.
Begraafplaats en monument bezocht van deze 10 meisjes. Het is een bedevaartsoord geworden. Er werd veel wierook neergezet, witte chrysanten, geld en spullen die de meisjes in het hiernamaals nodig zouden hebben.

Na een half uurtje gingen we verder naar ons hotel in Vinh.
We kwamen door de stad en zagen aan de linkerkant van de bus heel erg armoedige flats waar wij depri van zouden worden en links prachtige nieuwe grote gebouwen. Triest.

Ons hotel is fantastisch en het eten weer heerlijk.

• 29 Maart 2018 - 20:47

Ans:

Wat een verhaal weer, hoe onthouden jullie dat allemaal zeg knap hoor!!
    En de foto's zijn weer goed !!

Geniet nog lekker !!

Groetjes Lien.

• 30 Maart 2018 - 01:07

Frans:

Oeps.
    Mijn PC is een paar dagen uit de lucht geweest. Heb ik hem aan de praat en zie dat ik gelijk een achterstand heb opgebouwd.
    Dus even de tekst en foto's vluchtige bekeken. Beide zijn weer top.

Als jullie de trein van noord naar zuid (50km/u) pakken, dan kan ik het een beetje bijhouden.
    In ieder geval nog veel plezier.