Roeitocht en naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu Roeitocht en naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Gerard en Therese Verschuuren-van Oudenaren - WaarBenJij.nu

Roeitocht en naar Ninh Binh

Door: Gerard en Therese

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Therese

30 Maart 2018 | Vietnam, Ninh Bình

Vandaag om half 8 vertrokken we naar Ninh Binh over een afstand van 210 km.
Vandaag kregen we ook een nieuwe chauffeur, bijrijder en gids omdat we nu in noord Vietnam reizen. Het is in Vietnam verplicht dat de reisleidster een plaatselijke gids bij zich heeft want op het moment dat wij de bus uit gaan moet de plaatselijke gids de groep begeleiden en van informatie voorzien. Gebeurt dit niet en Suzanne zou buiten de bus het woord voeren dan loopt zij de kans het land uitgezet te worden (een collega van haar is dat al eens overkomen).
De nieuwe gids is echter zo zenuwachtig en jong dat niemand iets aan hem heeft. Het toppunt was wel dat hij de bus liet stoppen omdat hij nodig moest plassen en dit pal naast de bus deed. Suzanne moest hem vele malen hetzelfde uitleggen voordat hij het begreep maar ze bleef vriendelijk en zei: hij moet het toch ook nog leren. Ze heeft dus helemaal niets aan hem en wij ook niet.
Na de lunch zijn we gestopt bij Trang An. Daar hebben we een prachtige boottocht gemaakt met een roeiboot (we hoefden zelf niet te roeien).
We voeren door een van de mooiste gebieden van Vietnam en keken vanaf het water naar de steile kliffen, grotten en meren. Het wordt ook wel het Halong van het gebied genoemd, het kastengebergte.
We moesten af en toe bukken omdat we door lage grotten voeren van soms wel 700 meter lang. We hebben door ongeveer 7 grotten gevaren.
Als we in een grot waren dan zong Fatima (een dame van Maleisische afkomst) prachtige liederen die geweldig klonken door de akoestiek in de grotten.
Na 2 uur waren we terug en bijna iedereen had last van zijn zitvlak. Er zaten geen kussentjes op de houten bankjes.

Onderweg in de bus vertelde Suzanne nog een paar leuke wetenswaardigheden over Vietnam.

Allereerst over de sport. Voetbal is de meest populaire sport; zo heeft zij ervaren dat de Vietnamese voetbalploeg van onder de 23 jaar tijdens de Azië Cup de halve finale had gewonnen. Iedereen ging de straat op en maakten met alles wat ze bij zicht hadden lawaai.
Ook is er hier een Nederlandse nationale held. Dit is de Nederlander Danny van Bakel die een middelmatige voetballer was bij Helmond sport in Jupiler Leaque.
Hij veroorzaakte veel vechtpartijen en ging toen voetballen bij een onbekende Belgische ploeg. Daar kreeg hij van een Nederlandse makelaar in Vietnam te horen dat ze daar interesse in hem hadden en hij ging vervolgens naar Vietnam voor een proefwedstrijd en logeerde in een hokje op het terrein vol kakkerlakken en andere beesten. Hij pakte zijn boeltje op en ging met een taxi naar een hotel. Daar belde de makelaar hem op waar hij bleef. Uiteindelijk heeft hij een contract gekregen en is getrouwd met de bekendste dj van Vietnam. Hij leeft als David Beckham en Victoria in Vietnam.

Toen kregen we de vraag: wat vraagt een Vietnamees het eerste aan je als je hem ontmoet. Dat is de leeftijd. Dit is voor een Vietnamees belangrijk om te weten hoe hij iemand moet aanspreken (aanspreektitels).
Ze zijn heel direct met hun vragen en hebben een eigen mening. Zo kun je vragen verwachten hoeveel iets heeft gekost, waar je het hebt gekocht en dan zeggen ze of dat goed is of niet. Als ze je een tijdje niet gezien hebben zeggen ze gewoon: je bent dik geworden, je moet niet zoveel eten of iets dergelijks en afvallen. Dit was voor Suzanne de eerste jaren een enorme cultuurshock, want dit gebeurde bij alles wat ze deed.

Aangekomen in het hotel hebben we een wasje gedaan want de hoeveelheid vuile kleren is enorm en past niet meer in de koffers.

We hebben van een uitgebreid buffet genoten, schrijven nu nog op de site en morgen is de wakeup call weer om 6 uur.
Dat noemen ze vakantie.

• 30 Maart 2018 - 17:10

Murielle:

Xin chào meneer Gerard en mevrouw Therese.
    Door uw reisverslagen te lezen en de prachtige foto’s te bekijken blijven we op de hoogte van uw reis en die van onze ouders, opa en oma, die zo niet genoemd worden ;-). Het klinkt als een prachtig avontuur. Iedere dag weer nieuwe belevenissen. Wat heeft u tot nu toe al veel gedaan en gezien. Gelukkig kan u er nog een week van genieten. Hier zijn veel mensen het paasweekend aan het voorbereiden. Drukte op de weg en in de winkels. Blijf nog genieten van een, naar ons gevoel, andere wereld. Vriendelijke groeten en grtjs aan onze ouders, opa en oma. Murielle

• 30 Maart 2018 - 17:53

Lineke:

Waren er geen mensen die een beetje bang werden toen ze onder en door de grotten moesten? Lijkt me heel mooi zelf. Denk elke avond even aan jullie , vlak voor ik ga slapen! blijf volop genieten

• 30 Maart 2018 - 18:10

The Cat Whisperer:

Ik zeg altijd; “wie geen huur betaalt moet er uit” (het boodschapje van de nieuwe gids) en, zes uur ‘s ochtends in Vietnam voelt toch ff anders dan hier in Nederland

• 31 Maart 2018 - 09:13

Ans:

Weer een drukke dag zeg pffffff!!Maar wel geweldig toch!! En die boottocht je arme billen ha ha !!En ook weer prachtige foto's !! Blijf lekker genieten allebei.

Liefs en groetjes Ans en JP